About Me
Richard Saad
Richard Saad was born in Beirut in 1975. The first of a 15 long war years in Lebanon that marked him and his generation. He started artistic and professional photography early in the nineties, while studying architecture at the American university of Beirut. With the post war reconstruction, studying architecture design seemed the way to go in order to secure a decent future in Lebanon.
He later graduated as an architect where he received the “Areen Award of Excellence in Architecture”. After working for five years at Bernard Khoury Atchitect DW5, he joined Nabil Gholam Architects, where he became an associate and is currently working as a head of design and heading the Spanish office.
In 2006, with the beginning of a new devastating war in Beirut, he found himself compelled to leave to Spain where he is currently living and working.
Photography has been at the core of his creative expression and the exploration of the world around him. “I was a very very young child when I started with photography. I used to enjoy looking and exploring reality around me by looking at it with one eye shut. But that does not count I guess…”
During his school years, the photographic activity very quickly became his main source of income at that time: “…I sponsored my architecture studies through photography”. During those early years, he mainly focused on fashion and portrait photography, participating in many collective exhibitions.
His first solo exhibition “Imprints on Damascus” at Al Madina in Beirut was his main push towards in fine art photography and photojournalism.
Worked in many fields of photography. Started in documentary and portraiture. his first solo exhibition was about his first encounter with a unique space both in place and time. the case of Souk el Hamidieh in Damascus the oldest ongoing living souk in the world. Today, like the whole country is threatened to forever disappear.
The art is often about a fresh encounter, the possibility of a first encounter with the subject. And almost always taken as the last opportunity for creation as well.
Influences range from classical painters to contemporary artists and science. Anything that serves to dig further whether in introspection or “extrospection”.
As a photographer, he often changes along a wide variety of techniques and equipment ranging from large format with silver gelatin and emulsion printing to recent digital mediums and smart phone photography. His technique can include a puritan approach of the untouched image all the way to the almost deceivingly perfected or digitized piece. Everything can be possible sometimes…
Art for him is a way to encounter the world, relate and coonnect. It has the power to open channels of consciousness that are often unavailable in our fast track modern life. It is an opportunity or a reminder that things have more taste, that life is more intense and that we always can go a step beyond.
Architecture, documentary portrait and fine art photography. Throughout the themes he tackles, his art is a result of striving man to a higher level of awareness of his subject and himself.
Sobre mí
Richard Saad
Para Richard Saad, la fotografía ha sido siempre la protagonista de su expresión creativa y de la exploración del mundo que lo rodea. “creo que Yo era muy joven cuando empecé en la fotografía. Solía disfrutar mirando y explorando la realidad de a mi alrededor mirando siempre con un ojo cerrado. Pero eso no cuenta, supongo…“.
Durante sus años escolares, la actividad fotográfica se convirtió rápidamente en su fuente de ingresos por aquel entonces: “…pagué mis estudios gracias a la fotografía“. Durante esos primeros años, se centró principalmente en la fotografía de moda y el retrato, participando en numerosas exposiciones colectivas.
Su primera exposición individual “Imprints on Damascus”, en Al Madina, Beirut, supuso el impulso de su carrera hacia la fotografía artística y el fotoperiodismo.
Ha trabajado durante muchos años en diferentes campos de la fotografía. Comenzó en la documentación y el retrato. Su primer exposición individual versó sobre su primer encuentro con un único espacio, tanto en lugar como en tiempo, que fue el caso del Zoco de Hamidieh en Damasco, Syria, el zoco vivo más antiguo del mundo actualmente, el cual está, al igual que el país al completo, amenazado con desaparecer.
El arte es, para Richard Saad, a menudo, un nuevo encuentro, la posibilidad de encontrarse por primera vez con un objeto. Y también, casi siempre, se nos presenta como la última oportunidad de creación.
Sus influencias van desde los pintores clásicos hasta los artistas contemporáneos y la ciencia. Cualquier cosa que sirva para ahondar aún más en la introspección o “extrospección”.
Como fotógrafo, suele utilizar una amplia variedad de técnicas así como equipos que van desde el gran formato con gelatina de plata y la emulsión de impresión hasta medios digitales más recientes incluyendo la fotografía con smart phones. Su técnica también incluye procesos más puros de la imagen intacta, pudiendo mostrar piezas engañosamente perfeccionadas o digitalizadas. Todo es posible… A veces.
El arte para él es un medio a través del cual encontrar el mundo, de relacionarse y conectarse. Tiene el poder de abrir canales de conciencia que, a menudo, no nos son accesibles en los ritmos acelerados de la vida moderna. Es una oportunidad y un recordatorio de que las cosas pueden tener más sabor, que la vida puede ser más intensa y que siempre podemos ir un paso más allá.
Richard Saad nació en Beirut en 1975, justo en el comienzo de una larga guerra de 15 años en el Líbano que le marcó a él y a su generación. Comenzó los estudios de fotografía artística y profesional a principios de los años noventa, mientras estudiaba arquitectura en la Universidad Americana de Beirut. Estando próxima la reconstrucción tras la guerra, estudiar diseño arquitectónico parecía ser el camino más apropiado a seguir para asegurarse un futuro prometedor en el Líbano.
Más tarde se graduó como arquitecto recibiendo el reconocido premio Areen Projects Award of Excellence in Architecture de la Universidad.Tras trabajar durante cinco años en el estudio de arquitectura Bernard Khoury Architect DW5, se unió al grupo Nabil Gholam Architects, convirtiéndose pronto en asociado y trabajando actualmente como jefe de diseño y dirección de la oficina española.
En 2006, ante el inminente comienzo de una nueva y devastadora guerra en Beirut, se vio obligado a a emigrar a España donde reside y trabaja actualmente.
Arquitectura, retrato documental y fotografía artística. A través de las disciplinas que aborda, su arte es el resultado de forzar al hombre a alcanzar un nivel superior de conciencia del objeto y de sí mismo.